Maple Bear to globalna sieć szkół i przedszkoli wywodząca się z Kanady, która działa już w 39 krajach i kształci ponad 68 tysięcy dzieci i młodzieży od przedszkola aż po liceum. W Polsce Maple Bear jest obecny na rynku edukacyjnym już od kilku lat: po szkołach we Katowicach i Wrocławiu, w niedzielne popołudnie 31 sierpnia 2025 r. została otwarta kolejna szkoła podstawowa, Maple Bear Kraków. Dokładnie rok wcześniej w tej samej lokalizacji rozpoczęło działalność polsko-kanadyjskie przedszkole.
Nowa szkoła działa w kompleksie biurowym The Park przy ulicy Saskiej w Krakowie. Równolegle rozpoczyna się budowa obiektu dla drugiej lokalizacji Maple Bear w tym mieście. Będzie to bardzo nowoczesny i przyjazny kampus w krakowskiej dzielnicy Zakrzówek. Zakończenie budowy jest przewidziane na lato 2027 r.
– Nasz pierwszy rok działalności w Krakowie jako przedszkole i zerówka potwierdził zainteresowanie rodziców nowym hybrydowym modelem edukacji dwujęzycznej – podkreśla Marta Pszczoła, dyrektor Maple Bear Kraków. I dodaje: – Rodzice coraz częściej szukają szkół, które łączą lokalne korzenie z globalną perspektywą. Nowa szkoła podstawowa w Krakowie odpowiada dokładnie na te oczekiwania: oferujemy edukację zgodną z polską podstawą programową, ale znacznie wzbogaconą dzięki połączeniu z autorskim programem nauczania Maple Bear, kanadyjskim standardom nauczania i dwujęzyczności.
Hybrydowy program – lokalne korzenie, globalne horyzonty
Jednym z filarów sukcesu Maple Bear na całym świecie jest unikalny model, w którym udało się połączyć sprawdzone kanadyjskie standardy edukacyjne z lokalną podstawą programową. To nie jest mechaniczne zestawienie dwóch systemów, ale przemyślana synteza tego, co najlepsze w obu podejściach. W polskich szkołach dzieci uczą się zgodnie z programem, który powstał dzięki połączeniu kanadyjskiego programu Maple Bear i programu polskiego, jednocześnie w pełni realizując polską podstawę programową.
Ten model to odpowiedź na paradoks współczesności: w zglobalizowanym świecie coraz bardziej potrzeba uniwersalnych kompetencji, ale jednocześnie rośnie znaczenie lokalnej tożsamości. Dziecko wychowane w systemie Maple Bear może swobodnie kontynuować edukację zarówno w polskim liceum, jak i w międzynarodowej szkole w dowolnym miejscu na świecie.
Nauka przez odkrywanie i pełna dwujęzyczność
Kanadyjski system edukacyjny od lat zajmuje czołowe miejsca w międzynarodowych badaniach poziomu nauczania PISA, wyprzedzając większość krajów europejskich. Sukces ten zawdzięcza unikalnej filozofii, która stawia na równowagę między wiedzą akademicką a rozwojem kompetencji miękkich, krytyczne myślenie zamiast pamięciowego opanowywania materiału oraz indywidualne podejście do każdego ucznia.
W sercu filozofii Maple Bear leży uczenie oparte na dociekaniu (inquiry-based learning). Zamiast podawać gotowe informacje, nauczyciele zachęcają dzieci do samodzielnego odkrywania świata. To podejście sprawia, że dzieci nie tylko przyswajają wiedzę, ale – co ważniejsze – uczą się, jak się uczyć i jak współpracować. Szkoła zwraca też szczególną uwagę na rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych. W świecie, w którym technologia i sztuczna inteligencja przejmują coraz więcej zadań, to właśnie umiejętności typowo ludzkie – empatia, komunikacja, kreatywność czy współpraca – stają się największą wartością na rynku pracy. Maple Bear od najmłodszych lat uczy dzieci i młodzież pracy w grupie, rozwiązywania konfliktów, wyrażania emocji i budowania relacji.
- W tradycyjnej szkole rolą nauczyciela było przekazywanie uczniom zastanej wiedzy. W Maple Bear nauczyciel to przewodnik, który towarzyszy dziecku w odkrywaniu świata. Nasi nauczyciele przechodzą intensywne szkolenia prowadzone przez kanadyjskich ekspertów, uczą się rozpoznawać indywidualne style uczenia się, dostosowywać metody do potrzeb konkretnego dziecka. Zamiast uczyć wszystkich tego samego w ten sam sposób, pomagamy każdemu dziecku znaleźć własną drogę do wiedzy – podkreśla dyrektor Marta Pszczoła.
W Maple Bear dzieci poznają angielski w praktyczny sposób: używają go, tak jak wcześniej nauczyły się mówić swoim ojczystym języku: przez interakcję, zabawę, rozwiązywanie problemów. Marta Pszczoła, dyrektor szkoły podstawowej i przedszkola w Krakowie podkreśla: - W Maple Bear dzieci stają się autentycznie dwujęzyczne. Dbamy nie tylko o to, aby dzieci rozwijały swoje kompetencje językowe po angielsku, ale też o mocne fundamenty edukacji w języku polskim. To nie jest zastępowanie języka polskiego przez angielski, ale harmonijny rozwój obu języków. Dzieci w naszej szkole i przedszkolu stają się świadomymi obywatelami świata, ale poznają też polską kulturę i historię. – dodaje Marta Pszczoła z Maple Bear Kraków.
Prawdziwa dwujęzyczność przez immersję
Marta Pszczoła, dyrektor szkoły podstawowej i przedszkola w Krakowie podkreśla: „W Maple Bear Kraków dbamy o mocne fundamenty edukacji w języku polskim. To nie jest zastępowanie języka polskiego przez angielski, ale harmonijny rozwój obu języków”. Badania pokazują, że dwujęzyczność rozwija elastyczność poznawczą, koncentrację i zdolność do rozwiązywania problemów – dokładnie te cechy, które będą kluczowe na rynku pracy przyszłości. Dzieci w naszej szkole i przedszkolu stają się świadomymi obywatelami świata, ale poznają też polską kulturę i historię.” Warto pamiętać, że Kanada jako kraj dwujęzyczny, ma ogromne doświadczenia w tym zakresie i dla kanadyjskich nauczycieli dwujęzyczność nie ma tajemnic. – dodaje Marta Pszczoła z Maple Bear Kraków.
Hybrydowy program – lokalne korzenie, globalne horyzonty
Jednym z filarów sukcesu Maple Bear na całym świecie jest unikalny model, w którym udało się połączyć sprawdzone kanadyjskie standardy edukacyjne z lokalną podstawą programową. To nie jest mechaniczne zestawienie dwóch systemów, ale przemyślana synteza tego, co najlepsze w obu podejściach. W polskich szkołach dzieci uczą się zgodnie z programem, który powstał dzięki połączeniu programu kanadyjskiego i polskiego. Dzieci uczą się historii Polski i literatury polskiej z taką samą pasją, jak poznają dziedzictwo kulturowe Kanady i świata.
Ten model to odpowiedź na paradoks współczesności: w zglobalizowanym świecie coraz bardziej potrzebujemy uniwersalnych kompetencji, ale jednocześnie rośnie znaczenie lokalnej tożsamości. Dziecko wychowane w systemie Maple Bear może swobodnie kontynuować edukację zarówno w polskim liceum, jak i w międzynarodowej szkole w Singapurze. Co więcej, często to właśnie kontakt z innymi kulturami sprawia, że młodzi ludzie na nowo odkrywają bogactwo własnych korzeni – uczniowie Maple Bear stają się ambasadorami polskiej kultury właśnie dlatego, że potrafią o niej mówić w sposób zrozumiały dla świata.